Kaip pažaboti stresą?

apie STRESO valdymą

stresas

Kas yra stresas ir kodėl jis toks aktualus?

Greitai besivystančiame pasaulyje, tenka skubėti ir mums. Skubėti sužinant šviežiausias naujienas, skubėti išmokti naujas sistemas ar skubėti pasivyti technologines naujoves. Šis skubėjimas, didelis darbo krūvis, netikėti pokyčiai ar jų stoka, dažnai ir būna streso kaltininkai. Ir jau būtų galima sakyti, kad išėję į pensiją pailsėsime- bet klystume. Streso rūpesčius patiria visi: senjorai ir studentai, moterys ir vyrai, vaikai ir tėvai, dirbantys bei bedarbiai. Stresą sukelia ne tik psichologiniai, bet ir fiziniai veiksniai: šaltis, sausas oras patalpose, karštis, fizinė trauma ar liga.

Amerikos psichologų asociacijos tyrimo duomenimis, net trys ketvirtadaliai apklaustųjų prisipažino kenčiantys stresą ir net trečdalis kenčiantys sunkiai pakeliamą stresą. Žmonės šiek tiek skirtingai įvardija, kaip jie suvokia šio sutrikimo sąvoką, tačiau prisipažįsta jį patiriantys itin dažnai ar net pastoviai.

Stresas yra subjektyviai nemaloni būsena, kuri kyla dėl mums nepalankių aplinkybių. Yra labai svarbu tai, jog stresą žmonės suvokia labai skirtingai . Todėl vieniems tam tikri dalykai sukels stresą, kiti jaus stresą dėl tų dalykų nebuvimo. Gautas bet koks mums nepriimtinas impulsas visada sukels stresą.

Streso padariniai

Stresą jaučia dauguma žmonių. Jis veikia visą organizmą, ypatingai kraujotaką, virškinimo sistemą, todėl išsibalansuoja visa organizmo veikla. Pasak, „Camelia" vaistininkės Virgilijos Bečelytės, žmonės retai įvardija sąvoką stresas. Gyventojai skundžiasi nerimu, baime, depresine nuotaika, įtampa ar net panika. Kartais kreipiasi ir dėl per dažno širdies ritmo, prakaituojančių delnų, skundžiasi oro stygiumi ir sunkumu krūtinės srityje. Taip atsitinka todėl, nes padidėja greitai gaunamos energijos poreikis, greičiau vyksta įvairios reakcijos, ir greičiau "išsieikvoja" vitaminai, baltymai, mineralinės medžiagos, o ypač vitaminas B6 ir Magnis, kurie veikia širdies ritmą, raumenų atsipalaidavimą ir nervinę sistemą. Šiuos negalavimus malšinti rekomenduojama vartoti „Magnis + B6". Esant pakankamam kiekiui vitamino B6, pakaktų vartoti „Vitaminai B6 + C" . Didžioji dauguma visų besikreipiančių pas vaistininkę kenčia dėl sutrikusio miego ar nemigos. Dažniausiai stresas sukelia šiuos fiziologinius sutrikimus:

- Nuovargis
- Galvos skausmas
- Sutrikęs virškinimas
- Raumenų įsitempimas
- Pasikeitęs apetitas
- Dantų griežimas
- Lytinio potraukio pokyčiai
- Galvos svaigimas.

Klaidingai elgiasi tie, kurie kilus kiekvienai stresinei situacijai, matuoja kraujo spaudimą ir geria vaistus nuo padidėjusio kraujospūdžio. Tai yra žalinga, nes padidėjęs kraujo spaudimas yra žmogaus natūralus prisitaikymas prie pavojingų situacijų. Norint mažinti kraujospūdį, pirmiausia reikia pašalinant streso priežastį. Klaidinga ir ta priemonė, kurios dažniau griebiasi vyrai - malšinti stresą alkoholiu. Tuo momentu įtampa gal ir sumažės, tačiau ilgainiui tai sukels priklausomybę. Sveikas žmogus turi prisitaikyti prie kasdienių įvykių, nes taip evoliucijos eigoje susiformavo organizmas.

Taigi, jei po įvykio stresas tęsiasi, žmogus negali ramiai miegoti ir atsipalaiduoti - pirmiausia reikia ieškoti priežasčių. Nuolatinė stresinė būsena išbalansuoja mūsų organizmą, silpnina imunitetą, gali sukelti net infarktą ar insultą. Už streso gali slėptis sunkūs sveikatos sutrikimai: skydliaukės ligos, cukrinis diabetas, šizofrenija, Alzheimerio liga ar depresija. Reikia stengtis stresą suvaldyti, o su juo nesusitvarkant- kreiptis pas specialistą.

Pokalbis su vaistininke Virgilija Bečelyte

Streso valdymo sprendimai

Pasak daktaro Ramūno Aranausko, esant silpnam stresui, jį malšinti reikia taip, kaip žmogui malonu - lankyti šokius, jogos užsiėmimus, plaukioti baseine, žaisti šachmatais - visa, kas sukelia poilsio ir ramybės pojūtį. Normalaus streso gydyti negalima, bet jei stresas liguistas, tada reikia kreiptis pagalbos pas specialistą. Vienas iš būdų kovoje su stresu - mokytis geriau pažinti save, savo reakcijas. Jį suvaldyti galima sutvarkius dienos rėžimą ir mitybą. Pastaroji yra itin svarbi.

Stresą patiriantis žmogus dažnai maitinasi nepilnavertiškai; negauna su maistu reikiamų maisto medžiagų. Taip pat streso metu sutrinka natūralus medžiagų pasisavinimas. Todėl rekomenduojama ne tik imtis streso mažinimo natūraliomis priemonėmis (fizinis aktyvumas, dienos rėžimas, relaksacija) bet ir vartoti maisto papildus, jog organizmas greičiau atsistatytų. Tai yra itin aktualu moterims ribojančioms maisto kiekį ar jo įvairovę. Tokiu atveju vertėtų išmėginti, specialiai joms sukurtą „kompleksas moterims su magniu ir vit B6". Vaistininkė V. Bečelytė žmonėms rekomenduoja stiprinti sveikatą ir profilaktinėmis priemonėmis - periodiškai pavartoti B grupės preparatų, kurie stiprina nervų sistemą, ragina dažniau pasivaikščioti gryname ore, pasportuoti. Visi ieško „čia ir dabar" veikiančios priemonės. Tai tikrai nėra pati geriausia išeitis, nes žmogaus vidiniai resursai nėra neišsemiami, juos reikia nuolat stiprinti ir stimuliuoti. Tad nepamirškime atnaujinti ir pripildyti savo vidinių resursų, bei nelaukime pensijos, kad galėtume pailsėti.