Kalis - balansuojantis elementas

apie KALIO naudą

Kalis ir kodėl jis būtinas?

Kalis - vienas esminių mineralų. Kalio junginiai anksčiau būdavo išgaunami šarminant jūros augalų ir medienos pelenus (arab. al kali – iššarmintas, gautas šarminant).
Kaip ir natris, kalis randamas junginiuose su kitais mineralais ir neegzistuoja atskirai. Kalis būtinas normaliam daugelio organų sistemų funkcionavimui. Jau nuo 1928 metų mokslininkai gilinasi, kokią reikšmę turi kalis žmogaus organizmui. Nustatyta, kaip svarbu palaikyti normalų kalio kiekį, norint užtikrinti darnų organizmo sistemų funkcionavimą bei išvengti įvairių ligų. Tai - vienas svarbiausių balansuojančių organizmą mineralų.

Šis mineralas būtinas širdžiai, inkstams, raumenims, nervams ir virškinimo sistemai. Jei negautume kalio visos šios organų sistemos negalėtų funkcionuoti normaliai. Ir taip pat itin svarbi kalio funkcija - reguliuoti organizmo skysčių ir rūgščių balansą bei kraujo spaudimą.

Kalio trūkumo požymiai

Kalio trūkumas - vienas dažniausių organizmo elektrolitų balanso sutrikimų Jei pastebime širdies ritmo sutrikimus, raumenų silpnumą, nuotaių kaitą taip pat pykinimą, vadinasi mūsų organizmui trūksta kalio. Taip pat žmonės, sergantys inkstų, virškinamojo trakto ligomis ir vartojantys šlapimą varančius vaistus - taip pat gali justi kalio stygių. Taip pat jei intensyviai dirbate, daug prakaituojate - esate potencialios kalio trūkumo rizikos zonoje.
70 kg sveriančio suaugusio žmogaus organizme yra 3500 mmol kalio, kurio atsargas reikia nuolat papildyti valgant. Su maistu kasdien gaunama 40-100 mmol kalio.

Kiek reikia kalio ir kur jo rasti?

Truputį kalio yra kai kuriuose kompleksiniuose maisto papilduose, tačiau šis kalio kiekis anaiptol nepatenkina padidėjusio kalio poreikio, pvz., intensyviai sportuojant, prakaituojant, sergant širdies ir kraujagyslių ligomis ar vartojant kai kurių vaistų (diuretikų, vidurių laisvinamųjų, karštį mušančių vaistų).
Kiekvienam žmogui kalio poreikis per dieną yra individualus ir priklauso nuo amžiaus, kūno masės, ligų. Suaugusiems žmonėms minimalus kiekis - 1600-2000 mg, rekomenduojamas optimalus - 3000-4000 mg. Sergantiesiems širdies ligomis (arterine hipertenzija, išemine širdies liga, širdies nepakankamumu) kalio paros poreikis daug didesnis - 6000 mg.
Daugiausia kalio (>1000 mg) yra džiovintose figose, jūros dumbliuose; daug (>500 mg) - džiovintuose vaisiuose (datulėse, slyvose), riešutuose, avokadose, grūdų sėlenose, kviečių daiguose, pupelėse); vidutiniškai (>250 mg) - daržovėse (špinatuose, pomidoruose, brokoliuose, morkose, bulvėse, moliūguose, burokėliuose, žiediniuose kopūstuose), vaisiuose (bananuose, melione, kiviuose, apelsinuose, mango vaisiuose).
Kaip matyti, norint patenkinti organizmo kalio poreikį, šių produktų reikia suvalgyti gana daug, o tai gali skatinti antsvorį. Be to, kalio suvartojimą su maistu veikia įvairūs veiksniai - dietos ypatumai, amžius, rasė, ligos, socialinė-ekonominė būklė. Aišku, kad jauni žmonės kalio suvartoja daug daugiau (iki 3400 mg) nei seni, ypač vieniši ir neįgalūs. Valgantys daug vaisių ir daržovių kasdien gali suvartoti net iki 800-1100 mg, tačiau tokių yra nedaug.

Kada vartoti kalį papildomai?

Kalis papildomai skiriamas profilaktinėmis dozėmis, kai jo nepakanka, gaunamo su maistu, vartojant daug valgomosios druskos ar sūrių produktų, esant valgymo sutrikimams, vartojant vidurių laisvinamųjų ir šlapimą varančių bei kitų kalio koncentraciją mažinančių vaistų; vemiant, viduriuojant; gausiai prakaituojant.
Siekiant užtikrinti kalio balansą organizme, rekomenduojama racionaliai maitintis ir papildomai vartoti kalį kaip maisto papildą.

Jeigu straipsnis pasirodė naudingas, tapkime draugais Facebook socialiniame tinkle, tenai dalinamės naujausiais straipsniais ir vertingais sveikatos specialistų patarimais, tad visada bus iš ko pasisemti sveikos gyvensenos idėjų.